12. Najlepiej w rodzinie - jeśli nie biologicznej, to w zastępczej (2011)

Jan Bajtlik zwycięzcą konkursu „Miłość nie cukierki”

W 12. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS zorganizowanego pod hasłem Miłość nie cukierki zwyciężył plakat zaprojektowany przez Jana Bajtlika. Uczestnicy konkursu, któremu patronowało Towarzystwo „Nasz Dom”, tworzyli plakaty pokazujące, że dzieci potrzebują od dorosłych przede wszystkim miłości, troski i poczucia bezpieczeństwa – w rodzinie biologicznej lub zastępczej. 

– Janowi Bajtlikowi, autorowi zwycięskiej pracy, udało się w niezwykle prosty sposób pokazać, że „dom” jest zawsze lepszy niż jakikolwiek jego substytut – podsumował prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Dzisiaj, w przeddzień 6 grudnia, kiedy tradycyjnie będziemy rozdawać dzieciom prezenty, to przesłanie nabiera szczególnego znaczenia – dodał Janusz Górski.

W tej edycji konkursu o nagrodę główną w postaci czeku na 7 000 zł walczyła rekordowa liczba 500 plakatów. Jury przyznało także pięć wyróżnień, które przypadły Jackowi Doszyniowi, Michałowi Jońcy, Aleksandrowi Kamińskiemu, Rafałowi Kołsutowi i Annie Nalewajko.

Konkurs Galerii Plakatu AMS ma charakter otwarty. Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
– Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
– Andrzej Budek, artysta grafik,  
– Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie, 
– Juliusz Donajski, prezes VFP Communications,
– Małgorzata Foremniak, aktorka, ambasadorka dobrej woli UNICEF,
– Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS, 
– Jakub Jezierski, artysta grafik,
– Maria Kurpik, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, 
– Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka, 
– Tomasz Polkowski, Przewodniczący Zarządu Towarzystwa „Nasz Dom”.


Patronem głównym 12. edycji konkursu było Towarzystwo „Nasz Dom”, patronami medialnymi: „Gazeta Wyborcza”, Gazeta.pl, „Metro”, Radio TOK FM oraz „Media & Marketing Polska”. Partnerem i niezależnym audytorem było KPMG Audyt, a partnerem – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

 

12. „Miłość nie cukierki!”

Temat 12. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS
 

Zadanie
Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu, który pokaże, że dzieci potrzebują od dorosłych przede wszystkim miłości, troski i poczucia bezpieczeństwa – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej to zastępczej.

Założenia

1. Zamiast tworzyć miejsca w domach dziecka, należy przede wszystkim pomagać rodzinom. Dla dzieci z rodzin, które nie radzą sobie mimo intensywnej pomocy, należy tworzyć miejsca w dobrze przygotowanych rodzinach zastępczych. Nie wystarczy dać dzieciom piękne ubrania, zabawki i cukierki. Dzieciom potrzebna jest miłość.


2. W Polsce jest wielu rodziców, którzy nie radzą sobie z opieką nad dziećmi. Nierzadko przytłaczają ich problemy emocjonalne, zdrowotne, materialne, nie potrafią odnaleźć się w świecie wolnego rynku. Często ich rodzice nie przekazali im odpowiednich wzorców i nie przygotowali do pełnienia ról w rodzinie. Niektórzy kłopoty próbują leczyć ucieczką w alkohol lub w pracę.


 3. Jeżeli rodzina popada w kryzys, to pierwszymi ofiarami są dzieci. Najczęściej trafiają wtedy do domów dziecka. Cierpią dzieci, cierpi rodzeństwo, cierpią rodzice, zerwana zostaje emocjonalna więź, która jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka.


4. Organizatorzy konkursu bardzo proszą o unikanie banału i czułostkowości, o które nietrudno, gdy projekt dotyczy dzieci. W miejsce słodkich buzi, misiów i serduszek oczekują dojrzałej – co nie oznacza smutnej – refleksji nad problemem.